Loepbril

Tips om je gezichtsvermogen te verbeteren

Om uw gezichtsvermogen te verbeteren, kunt u regelmatig specifieke oefeningen doen en basistips in uw levensstijl volgen. Hier vindt u effectieve trainingsmethoden en tips voor een gezonde oogfunctie. Onze ogen zijn een zeer belangrijk maar gevoelig orgaan. Ze geven ons ons gezichtsvermogen, maar laten ons ook onze natuurlijke grenzen zien – bijvoorbeeld wanneer we het fysiek of mentaal overdrijven. Dit gebeurt heel vaak vanwege het permanente werk op het scherm.

Dit leidt op den duur tot overbelasting van de gevoelige spieren rond het oog. U hoeft niet werkeloos toe te kijken, u kunt actief iets aan de klachten doen. Zo is er effectieve oogtraining met oefeningen voor het dagelijks leven die bedoeld zijn om het gezichtsvermogen te verbeteren. Een gezonde levensstijl helpt u ook om uw ogen goed te laten functioneren.

Gezichtsvermogen verbeteren: dan is het logisch

Allereerst is er geen wetenschappelijk bewijs dat oogoefeningen het gezichtsvermogen verbeteren. Er mag echter van worden uitgegaan dat het principe van “trainen” net zo goed werkt bij onze oogspieren als bij alle andere spiergroepen. Dit betekent dat de gerichte oefeningen de ogen ondersteunen om dynamischer en met meer controle te bewegen.

Het is belangrijk om de oogoefeningen regelmatig en geconcentreerd te doen. Je kunt er bestaande visuele schade niet mee corrigeren, maar het kan wel verdere oogschade voorkomen. In sommige gevallen kan een dergelijke oogtraining bijzonder de moeite waard zijn:

  • Wie bijziend of verziend is, kan door de oefeningen merkbaar ontspannen en wellicht het een en ander weer scherper of helderder zien. Sommige oefeningen helpen ook bij het loensen om de spieren te ontspannen en het bloed te laten stromen, zodat de ogen kunnen stabiliseren.
  • Als de oogspieren goed van bloed worden voorzien, is de kans op presbyopie op jonge leeftijd kleiner.
  • Harmoniserende oefeningen zijn bijvoorbeeld geschikt voor mensen met astigmatisme, omdat ze vooral last hebben van gespannen oogspieren.

Verbeter het gezichtsvermogen door uw ogen te palmen Klinkt vreemd, maar: Om uw gezichtsvermogen te verbeteren, is het essentieel om af en toe een pauze te nemen. Middel: De ogen moeten even rusten om weer volledig productief te zijn. Dit kan onder andere met “palms”. Dit werkt heel eenvoudig:

  1. Warm je handen een beetje op; door ze tegen elkaar te wrijven.
  2. Plaats vervolgens je handpalmen voor je ogen zodat je niets anders ziet dan duisternis.
  3. Je zult merken dat je visuele cellen langzaamaan ontspannen en even uitschakelen.

Tip: Als je een heel speciale variant van “palming” wilt proberen, probeer dan eye sunning. Je blijft in de zon met je ogen dicht. Volgens het idee van de Amerikaanse optometrist Jakob Liberman kunnen de verwarmende lichteffecten helend werken en bijvoorbeeld helpen bij het verlichten van ziektes. Doe de oefening alleen in lichte zon (bijvoorbeeld in de ochtend- of avondzon). Omdat palmen maar een paar minuten duurt, kun je het gemakkelijk twee tot drie keer per dag oefenen tijdens je pauzes of na het werk.

Eventueel kun je tijdelijk ook een zogeheten loep of loepbril gebruiken, die als je moet lezen de letters ietwat vergroot. Daar krijgen je ogen wat meer rust mee.