Online marketing is al lang een vaste waarde in de marketingmix van bedrijven. Volgens het OVK-onlinerapport 2013/02 wordt nu bijna een kwart van de marketinguitgaven van bedrijven besteed aan adverteren op internet. Dit maakt online marketing de tweede belangrijkste factor in de marketingmix van een bedrijf, na televisie. Volgens de online marketinggroep (OVK) wordt de marktontwikkeling van online adverteren in Europa momenteel voornamelijk aangedreven door zoektermmarketing en display-advertenties. Campagnes op internet worden steeds creatiever en de discipline van online marketing wordt steeds complexer.
Doelen van online marketing
Net als klassieke marketing kan online marketing verschillende doelen nastreven. Volgens de B2B Online Monitor 2013 zijn dit onder meer:
- Toename van product- en merkbekendheid
- Acquisitie nieuwe klanten
- Toename van toegang tot de website/verkeer
- Klantbehoud
- Betere ranking in zoekmachines zoals Google
- Verbetering van het imago (branding)
Op de lange termijn zijn de online marketingmaatregelen van bedrijven meestal gericht op het verhogen van de verkoop – b.v. B. door meer bestellingen op je eigen website of meer verkopen. Maatregelen die branding ondersteunen, zoals het verhogen van vermeldingen in sociale media zoals Facebook, worden echter ook door veel bedrijven nagestreefd via online marketing. Bij het plannen van campagnes op internet is het meestal niet voldoende om concepten van de offline wereld 1:1 over te brengen naar de digitale wereld. In plaats daarvan vereist online marketing zijn eigen strategieën. Afhankelijk van de doelstellingen van het bedrijf wordt een breed scala aan instrumenten gebruikt:
Zoekmachine marketing
Zoekmachinemarketing is onderverdeeld in de gebieden zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Alle zoekmachinemarketingmaatregelen zijn gericht op het verkrijgen van een betere zichtbaarheid in de zoekresultatenlijsten van zoekmachines zoals Google. Terwijl zoekmachineoptimalisatie (SEO) gericht is op een betere ranking in organische zoekresultaten, verwijst zoekmachineadvertenties naar betaalde advertenties in de zoekresultatenlijsten.
Bij zoekmachine adverteren (SEA) daarentegen worden advertenties voor specifieke zoekwoorden gekocht. Dit wordt ook wel keyword advertising genoemd. Vanwege de grote marktmacht van Google is adverteren op zoekwoorden in Duitsland meestal gelijk aan adverteren via Google Adwords. Om tot een goede plaatsing van hun eigen advertenties op Google te komen, dienen bedrijven zich af te vragen met welke zoektermen potentiële klanten zouden kunnen zoeken naar hun eigen aanbiedingen via Google. Door de toenemende complexiteit van zoekmachinemarketing vertrouwen veel bedrijven op de ondersteuning van een bureau gespecialiseerd in SEO of SEA en Google Adwords.
Email marketing
E-mailmarketing verwijst naar het verzenden van reclameberichten per e-mail, b.v. B. via nieuwsbrieven. E-mailmarketing wordt nog steeds beschouwd als een efficiënt instrument in de marketingmix van een bedrijf. Enerzijds stuit e-mailmarketing steeds vaker op technische en juridische drempels. Anderzijds worden de mogelijkheden voor e-mailmarketing steeds diverser. Trends zijn bijvoorbeeld de integratie van social media buttons en de integratie van video’s. In de marketingpraktijk worden vaak verschillende varianten van e-mail getest om het succesvollere advertentiemedium te identificeren. De inhoud en lengte van de onderwerpregel zijn essentieel voor de open rate van een e-mail. Ook de juiste adreslijst en de vormgeving van het advertentiemateriaal zijn belangrijk voor het succes van e-mailmarketing. Bovendien worden gepersonaliseerde e-mails als bijzonder succesvol beschouwd. Veel bedrijven gebruiken professionele e-mailmarketingsoftware.
Affiliate Marketing
Affiliate marketing is een marketingprincipe waarbij een affiliate (partner) op zijn website reclame maakt voor de producten van een extern bedrijf (merchant) en hiervoor een commissie ontvangt. De dealer kan zijn aanbiedingen adverteren via vele partners. Er zijn verschillende modellen waarmee partners inkomsten kunnen verdienen met affiliate marketing, waaronder:
- Pay per click (betaling per klik op het advertentiemateriaal)
- Pay per lead (betaling per contact van de potentiële klant)
- Betalen per verkoop (betaling per verkoop)
Er zijn affiliate netwerken opgezet die een platform bieden voor affiliate marketing en bemiddelen tussen partners en retailers. Zij bepalen onder meer de juiste affiliates voor de dealers, verzorgen advertentiemateriaal en nemen de facturering tussen dealers en affiliates over.
Sociale media marketing
Social media marketing betekent adverteren via sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Denk hierbij aan het plaatsen van betaalde advertenties op Facebook (Facebook Ads) en het aanmaken van een bedrijfsfanpagina op Facebook. Marketing via social media is nog een relatief nieuwe discipline in online marketing. Maar met het toenemende gebruik van sociale media is ook het belang van sociale netwerken in de marketingmix van bedrijven toegenomen. Volgens het State of Marketing-onderzoek uit 2014 is 57 procent van de corporate marketeers van plan om hun budget voor sociale media te verhogen.
De voordelen van social media marketing zijn dat advertenties precies kunnen worden afgestemd op de doelgroep van bedrijven en dat corporate content zich viraal kan verspreiden op het sociale web. De mate waarin social media marketing daadwerkelijk bijdraagt aan zakelijk succes is echter controversieel. Experts bevelen een goed doordachte strategie en consistente monitoring van alle sociale media-activiteiten aan.