Oldtimer importeren binnen EU

oldtimer importeren

De keuze voor de perfecte oldtimer is buiten Nederland natuurlijk een stuk groter. Daarom worden oldtimers vaak uit het buitenland geïmporteerd. Onder andere wagens uit de Verenigde Staten zijn populair vanwege de lagere waarde van de dollar. Maar u kunt het natuurlijk ook een stuk dichterbij huis zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een oldtimer invoeren uit België.

Stappenplan

Als u een oldtimer in het buitenland hebt gekocht en deze wilt invoeren, komt de RDW met een aantal stappen die u moet ondernemen om een Nederlands kenteken te krijgen.

  • Ten eerste moet u het voertuig naar een keuringsstation van de RDW brengen voor een RDW oldtimer keuring. Het buitenlandse kentekenbewijs en uw geldige legitimatiebewijs worden dan gevraagd. Er is dan een kentekencheck vanuit België.
  • Bij deze keurring worden er gegevens vastgelegd die van belang zijn bij het registreren van de auto in Nederland. De procedure verschilt per auto en heeft te maken met de herkomst van de oldtimer.
  • U kunt bij de RDW meteen een APK-keuring laten doen. Oldtimers van voor 1960 zijn APK vrij, maar hier rijden er natuurlijk een stuk minder van rond.
  • Na het bezoek aan de RDW, kunt u naar de Douane om aan te geven dat u de oldtimer vanuit België laat invoeren. Omdat u de oldtimer in een EU land heeft gekocht, hoeven er geen douanerechten betaald te worden. Nederlandse omzetbelasting betalen, verschilt per voertuig.
  • Nadat aan deze verplichtingen is voldaan, wordt het kentekenbewijs naar u verstuurd.
  • Als laatste moeten er kentekenplaten gemaakt worden, motorrijtuigenbelasting betaald worden en een WA-verzekering voor de oldtimer worden afgesloten.

In het kort:

Douanerechten / rechten bij invoer betalen: Nee

Nederlandse omzetbelasting: Ja / Nee. Dit is niet bij een marge regeling.
Bij de Douane ten invoer aangeven: Ja